مصرف نوشابه های گازدار با افزایش خطر ابتلا به LADA  و دیابت نوع 2 ارتباط دارد

21 اکتبر 2016- یک مطالعه جدید نشان داد نوشیدن بیش از دو وعده ی 200 میلی لیتری از نوشابه های گازدار در روز با حداقل دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت همراه است.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نه تنها با مصرف نوشیدنی های شیرین گازدار بلکه با مصرف نوشابه هایی با شیرین کننده های مصنوعی نیزدر ارتباط است. در این مطالع عادات رژیم غذایی2800 بزرگسال به عنوان بخشی از مطالعه ی انستیتو کارولینسکا در سوئد در یک نظرسنجی بررسی شد.

نتایج نشان داد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانی که حداقل دو وعده ی دویست میلی لیتری نوشابه در روز می نوشیدند، 2.4 برابر و  احتمال ابتلا به دیابت خودایمنی نهفته ی بزرگسالی( LADA که یک شکل از دیابت نوع 1 است) دو برابر افزایش می یابد. خطر ابتلا به دیابت در افرادی که یک لیتر نوشیدنی گازدار در روز می نوشیدند  10 برابر افزایش یافته بود.

یکی از دلایل این افزایش اینست که نوشیدنی های شیرین کبد و لوزالمعده را به شدت تحت تاثیر قرار داده و از پا در می آورند و مقاومت به انسولین را تقویت می کنند که در نهایت به دیابت نوع 2 منجر می‌گردد. همچنین تصور می شود که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است بر مقدار انسولین در بدن تاثیر گذاشته و علاوه بر این عوارض دیگری را در متابولیسم بدن بر جا گذارند.

دکتر Löfvenborg، نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت: ما در این مطالعه با افزایش خطر ابتلا به دیابت خود ایمنی با نوشیدن نوشابه شگفت زده شدیم، افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف نوشیدنی های شیرین و یا نوشابه های رژیمی(شیرین کننده های مصنوعی) مشابه بود.

تحقیقات نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی های رژیمی می توانند باعث تحریک و تحریف اشتها، در نتیجه، افزایش مصرف مواد غذایی و افزایش تمایل فرد به مصرف مواد قندی شوند. جایگزین های شکر همچنین ممکن است با تاثیر بر میکروب ها در روده منجر به عدم تحمل گلوکز شوند.

پروفسور کریستین ویلیامز، استاد تغذیه انسانی در دانشگاه ریدینگ، گفت: حتی زمانی که این یافته ها برای سایر عوامل تاثیرگذار بر نتایج مانند مصرف انرژی بیشتر، BMI بالاتر یا رژیم غذایی نامناسب، تعدیل گردید، خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی برای گروه هایی که از مقادیر بیشتری نوشابه استفاده می کردند ،همچنان  بالاتر بود.

 جالب ترین بخش این تحقیق این بود که خطر ابتلا به دیابت برای هر دو نوع نوشیدنی های شیرین و شیرین کننده ی مصنوعی مشابه بود، این موضوع نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت به طور مستقیم با مصرف کالری بالاتر و یا اثرات متابولیکی نامطلوب ناشی از قند (در قالب ساکارز) موجود در نوشیدنی های شیرین مربوط نیست.

این مطالعه در مجله اروپایی Endocrinologyمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/fizzy-drinks-linked-with-increased-risk-of-lada-as-well-as-type-2-diabetes-92513092.html